Zelfstandig ondernemerschap en Engels voor de randregio’s


In de dynamische samenleving van vandaag ervaren we gigantische verschuivingen van verandering
die onze jeugd beïnvloeden. Stedelijke omgevingen hebben de kracht en kansen die jongeren zoeken. Avonturen, carrières en toekomst opbouwen oogt aantrekkelijker voor jongeren in de grotere steden. Hierdoor verlaten steeds meer jonge mensen hun regio om naar de meer stedelijke gebieden te gaan.

Het is tijd om in actie te komen en het veranderingsproces te starten. Dit is het doel van Self-Regenerate, een project van het Friesland College in samenwerking met 5 Europese partners. Het vergroot de kansen van jongeren door mbo scholen en studenten uit te rusten met de nodige tools om hun ​​ondernemerschapsreis te stimuleren of te starten! De partners van dit project wonen allemaal in perifere regio’s, die soms moeilijk kunnen concurreren met de meer stedelijke gebieden, zijn minder invloedrijk en/of hebben weinig werkgelegenheid.

Volgens Entrecomp is de noodzaak om ondernemerscompetenties te ontwikkelen dringend. Zoals door Eurostat (2012) wordt erkend, moeten we de kansen voor ondernemersloopbanen van jongeren vergroten. Dit kan worden bereikt door het bewustzijn van ondernemerschap te vergroten, ondernemerscompetenties te ontwikkelen en hen te helpen een onderneming op te zetten die geschikt is voor de lokale en internationale markten van vandaag.
Als Friesland College zetten we hier met dit project stevig op in en zijn de twee hoofddoelstellingen van Self Regenerate:

 

1. Het vergroten van de mogelijkheden voor mbo-studenten om meer succesvolle ondernemingen te creëren.

2. Het vergroten van de mogelijkheden van instellingen voor beroepsonderwijs om praktische en echte bedrijfsondersteuning te bieden.

 

Dit project heeft geen top-down methode. Het project richt zich eerder op het creëren, van VOOR en MET de doelgroep. Deze aanpak zal de verbinding tussen de studenten en het project versterken, waardoor de kansen op het creëren van een project van duurzame materie worden vergroot. Zodra het programma start, wordt een bewezen mentor methodiek gebruikt waarmee de studenten hun ondernemersvaardigheden en zakelijke Engelse competenties kunnen ontwikkelen. Door deze competenties en taalvaardigheden samen te brengen, kunnen de studenten hun ondernemingen op internationaal niveau ontwikkelen. De extra kracht van het programma is mentoring, dankzij mentoring kunnen de studenten extra begeleiding krijgen in hun leerproces. Via een rolmodel kunnen ze worden geïnspireerd en kunnen de studenten leren van hun rolmodel. Dankzij de transnationale dimensie kunnen onze partners en studenten praktijk en goede ervaringen over de grenzen heen delen. Het online platform stelt studenten en docenten in verschillende perifere regio’s in staat om met elkaar in contact te komen, ervaringen te delen en geïnspireerd te raken door case studies in andere landen. De deelnemers aan dit project zijn MBO-studenten en migrantenstudenten. Deze jongeren worden geconfronteerd met de werkloosheidsproblemen in de perifere regio’s. Door de studenten in staat te stellen hun ondernemerscompetenties en zakelijke Engelse vaardigheden op te bouwen, kunnen ze hun eigen onderneming starten en economisch onafhankelijk. Tijd voor deze regio’s om toekomstige providers te worden en geen achterblijvers van de toekomst.

Wil je meedenken en vooral meedoen en ben je dus klaar om:

–  je zakelijk Engels een boost te geven?

–  om stappen te ondernemen om een ​​eigen bedrijf te starten?

–  om te werken aan een internationale en ondernemende mindset?

Neem dan contact met ons op om aan de slag te gaan via k.degroot@fcroc.nl